torsdag 6 september 2012

7/9

Min dag idag har sett ut som igår, behöver inte gå så djupt in på den .

Jag har ändrat min inställning för teater.. Det finns en roll i pjäsen där någon ska spela en blond skandinavisk prinsessa. Jag vill verkligen ha den! Tänk vad perfekt det vore, jag har brytningen, blond, fräknar och är faktiskt från Skandinavien. Det är inte en stor roll heller.

Det är en lärare på skolan som har en mamma som kom från Sverige, han blir alltid så glad när han ser mig i korridoren, han stannar alltid och frågar hur jag mår på svenska. Supertrevlig!

Som sagt, anledningen till att jag valde syslöjd var för att det inte fanns något annat som lockade mig. Datorkunskap kommer jag aldrig mer genomlida igen, aldrig! Där ska man bygga upp en hemsida osv, jag har t ex precis lärt mig att man trycket ctrl s för att spara något.. Jag är inte dum eller så, bara så otroligt ointresserad av datorer. Det andra ämnet var att man skulle arbeta med motorer eller något. Behöver inte förklara mer om det va?

Jag går och lägger mig runt  23.30 på kvällarna. Då har vi kanske badat i hot tuben innan, eller så har jag skypat lite. De är verkligen kvällspersoner i min familj. När vi går i skolan så vaknar jag runt 6.45 och äter frukost som jag själv fixar. På helgerna sover jag till kl 9 och sen så lagar Shirley frukost till hela familjen.

Skolan börjar 8.50, jag har två block innan lunch och sedan resten av blocken efter och slutar vid 15.00. Det är inte en överdrivet lång skoldag, men det tråkiga är väl att alla dagar ser likadana ut. Den kanadensiska och svenska skolan skiljer sig mycket. Jag som tycker att lärare i Sverige inte är så stränga, har ändrat mig. Visst det är väl dem här också, men inte på samma sätt. Här behöver man ett hall pass om man vill gå på toa t ex, det behöver man inte i Sverige. I Sverige måste man ta mer ansvar i skolan, det känns som att inte så många bryr sig här.. MEN min tankar här är inte byggda på erfarenheter, jag har ju bara gått 2 dagar i skolan så jag kommer säkert ändra mig, men mognare är vi och klär oss snyggare i Sverige. Kanske inte lika trevliga och öppna som kanadensare. Något som jag gillar med kanadensare är att de är medvetna om världen och har sunt förnuft och tuffa! Shirley sa att inga amerikanska tv-shower vill ha med kanadensare i överlevnads tävlingar som Robinson, det förstår jag! De klarar sig själva helt enkelt och skulle vinna överlägset. Bara om inte Anna-Lena var med, då skulle de vara chanslösa. ;)

Jag ser fram  emot att åka till Vancouver, ska bli så roligt! Men först väntar en 10 timmars lång bilresa.

Björnen som jag tog kort på förra veckan verkar trivas här, för Troy har sett den flera gånger kring huset. Jag är inte så sugen på att gå ut på promenader längre.. En av deras vänner blev attackerad av en björn igår när han var ute och jagade i norra BC.

Kram och hoppas att ni alla har det bra där hemma!



4 kommentarer:

  1. Jag hoppas du får rollen som du vill ha:) Är det något jag funderar på ibland så är det att jag verkligen skulle vilja spela teater eller vara med i en pjäs (eller en svensk film)

    Syslöjden kanske du får stå ut med för de andra alternativen (som du skrev) verkar ju inte för lockande. Kan du inte få sy något du har användning för?

    Du skriver verkligen bra och intressant Becka, fortsätt med det så ofta du kan och hinner. Kram K

    SvaraRadera
  2. Akta dig för björnen, läskigt ju!!! Jag håller med Karro, du skriver jätteintressanta inlägg, tack för att du delar med dig av det du gör. Ha det så bra i Vancouver, kram!

    SvaraRadera
  3. ha, ha...jag som är livrädd för björnar...Det finns både björnspray och björnbells man kan ha på sig...Någon jag tänkt investera i själv många gånger....

    Jag brukar också tänka som du gör..."att vi är mognare och klär oss snyggare i Sverige. Men att amerikanare är trevligare och öppnare"....Det finns två sidor till allt...En "positiv" och en "negativ".

    Jag fick slaget första gången jag träffade Leos familj...de såg ut som om de kom från en 1970-tals film i klädväg och hår...INTE på ett snyggt retro sätt, utan på ett clueless "modet har väl inte ändrats" sätt.

    Annars tycker jag amerikanare har mycket snyggare hår och frisyrer än vad vi svenskar har...mycket ligger ju i vårt bebistunna svenska hår, som man inte kan göra så mycket med...Men de har så skinande och slätt och icke-flygit hår här...

    Ha, ha...Robinson skulle jag inte klara av...

    Kanadensarna är lite som Norge eller Schweiz i Europa...Och USA är lite som Tyskland tycker jag...Kanadensarna klarar sig mycket bra själva, även om USA tror att de är bäst/vet bäst/har bäst grejor osv.....Om du ser på South Park har de många skämt om kanadensarna...

    SvaraRadera
  4. Vad kul att du ska till Vancouver, jag gillade verkligen den staden! Det ska bli spännande att höra vad du tycker! Jag håller med de andra, du skriver intressanta saker att läsa om och för guds skull akta björnen! Jag såg en springa under liften när jag åkte skidor i Kanada, tror aldrig jag har varit så rädd!
    kram Lena

    SvaraRadera