måndag 24 september 2012

25/9

Exakt en månad i Kanada! Den här tiden kommer gå fort om man tänker på hur fort den här månaden har gått bara. Jag har redan fått vara med om mycket här borta! En ny familj, börja high school, nya vänner, 3 bröder helt plötsligt, se Vancouver och massor med saker. Även om jag inte alltid känner det så är jag väldigt lycklig som gör det här.

Sitter och har pluggat på lite franska. Det jävla språket kan ta sig någonstans alltså. Jag kommer aldrig att lära mig det, jag lär mig hellre tyska och spanska än fortsätter med det här. Och inte kan den här läraren prata franska heller, han har en sån ful accent. Ett halvår till och sen så ger jag upp franskan i skolan. Så det så!

Ha en bra tisdag alla där hemma!

Blir alltid glad av den här låten, hoppas ni har tid att lyssna på den och tänka lite på mig.

9 kommentarer:

  1. Finns det ingen nybörjarkurs i tyska? Det är ju ett "relativt" lätt språk att lära sig förstå, grammatiken är ju lite speciell men säkert inte värre än något annat språk.
    Kramar K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om det finns det, ska försöka ta reda på det. Allt annat är nog enkelt än det här! Haha grammatik är jag trött på, ska försöka undvika sådant ett tag framöver :)

      Kram!

      Radera
  2. Tyska har man dessutom vardaglig användning för. Franska har man i princip bara nytta av om man ska jobba i Bryssel (förutom i Frankrike och alla andra fransktalande länder, grovt förenklat alltså). Och redan nu har du ju mycket förkunskaper om du en dag bor i en sådan miljö där du behöver franska. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Ångrar nu 6 år senare att jag valde franska, det är inte ett lätt språk! Jo det är mycket som du säger när det kommer till vart man har nytta av det. Kram!

      Radera
  3. Ok...här är mina "2 cents" när det gäller språk och mina egna erfarenheter...

    Först och främst
    ENGELSKA förstås...Men de flesta svenskar pratar fantastiskt bra engelska redan, så jag skulle inte stressa ihjäl mig att lära mig engelska...det språket kommer ändå

    TYSKA...hm...Endast för att jag har bott i Österrike och Schweiz har jag haft nytta av detta språk (även om Sweizertyskan är ett eget (tale)språk i sig självt!!!) Tyskarna är dock väldigt tacksamma för att man försöker prata tyska och hjälper en gärna på vägen. Inget språk som skulle få mig att svettas över grammatiken...Det räcker med turisttyska...

    ITALIENSKA...Det hjälpte att jag kunde prata italienska när vi bodde på gränsen till Italien i Schweiz, men annars inget språk man har direkt nytta av.

    FRANSKA...BLÄ, BLÄ och BLÄ...Ursäkta mig. Då vi bodde i Belgien hade de med skolfranska svårt att förstå belgarna p.g.a deras grova dialekt...Och glöm fransmännen...Om man inte pratar flytande franska - utan accent, så kan man inte prata franska enligt dem. Otrevliga människor...Och när jag flög från Bryssel var gate-killen elak emot mig för jag inte förstod hans mycket bristande engelska!!!

    SPANSKA...Oj vad jag önskar jag kunde prata spanska...Helst här i USA. I Denver, CO var alla skyltar på typ. bussar och andra offentliga platser på två språk; engelska och spanska

    MANDARIN (Kinesiska)...De säger att det är framtidens språk ifall Kina tar över världen...Och man kan översätta från mandarin till engelska om man typ handlar mellan länderna...Eftersom Kina producerar var och varannan pryl man köper...

    Det låter som om du ser glaset halvt fullt hela tiden och inte halvt tomt...MYCKET bra attityd till allt Rebecka...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig fullständigt Anna-Lena, jag tycker precis som du! Man måste verkligen göra ett smart val när det kommer till språk, tänka för och nackdelar. Franska kommer jag inte lära mig på det här sättet, det skulle vara om jag flyttade till Frankrike och var tvungen att använda mig av det varje dag.

      Kram

      Radera
  4. Åååh Vancouver! Skönt att du verkar ha det bra iallafall! Du kan ju alltid höra av dig på skype om du vill ha någon hjälp med franskan ;) puss!

    SvaraRadera
  5. Härligt att höra att livet leker i Kanada Becka!!

    SvaraRadera
  6. Kära Becka. Morfar o jag tänker på dig ofta,o undrar hur du har det.Men det är nog bra, om jag förstår rätt.Hoppas att du kan få lite egen tid ibland. Är den svarta björnen kvar fortfarande? " skjut den" Skulle vara fint att ha skinnet på golvet. Ha det så jättebra Becka Vi saknar Dig.Kramar

    SvaraRadera