onsdag 12 september 2012

13/9


Vancouver var hur bra som helst! Älskade verkligen den staden även om jag bara var där i 3 dagar. Åk dit istället för New York, mycket coolare.

Vi åkte från Prince George runt 04.00 i fredags och började vår 10 h långa bilresa. Naturen är helt fantastisk här i British Columbia, så det gjorde inte så mycket att sitta i bilen så länge. När vi kom fram till Vancouver åkte vi till IKEA. Inte för att jag saknade Sverige, utan för att Ida-Mae skulle köpa gardiner.


Troy tog en tupplur i en av sängarna
Vi åt köttbullar och jag förklarade lite vad namnen betydde på alla saker. Det var faktiskt roligt att visa dem svenska saker. Så om man är utbytesstudent och vill förklara lite svenska seder, åk dit! Inte för din skull, det ska vara för värdfamiljens. 
När vi äntligen hittade hotellet låg vi vid poolen ett tag och badade och solade. Det var fortfarande sommarvärme där nere. På kvällen åkte vi till Richmond night market. Älskade det! Maten var huuuur god som helst. Richmond night market var en marknad för alla asiater som  bor i Vancouver (självklart var den för alla, men ni förstår vad jag menar). 

Simon och Troy

Körsbärsträd 
Ja inte riktiga såklart

Nästan hela familjen
 På lördagen åkte min värdfamilj på ett bröllop så Simon och jag åkte till en superstor Mall och spenderade dagen där. Simon var lite trött på mig som drog in honom i alla affärer, så han gick rätt så snart och satte sig någonstans där det fanns Wi-Fi. På kvällen åkte vi igenom Down Town Vancouver och vidare till en restaurang där vi åt middag. Jag åt tonfisk med sparris, gott! Senare gick vi och kollade på Vancouver TheatreSports League. Komikerna gjorde saker på publikens begäran, alltså improviserade allt.
Troy köpte linser som han gick runt med hela lördagen

På söndagen åkte vi till en annan matmarknad och köpte med lite saker till en picknick och så åkte vi ut till havet. Jag var inte så jätteimponerad av det med tanke på att jag har sett havet typ varje dag i hela mitt liv.. Men det var roligt för Simon som inte ser det så ofta. Vi åkte sedan vidare till en hängbro som var väääldigt hög. Efter det så åkte vi hem. 10 timmar tillbaka.. Det  var inte lika roligt att åka hem som det var att åka ner dit. Det var mörkt, jag fick sitta i mitten och kunde inte sova. Men som sagt besök Vancouver, jag gillar det redan supermycket efter att bara ha varit där över en helg. 

Just idag har jag lite hemlängtan och det gillar jag inte alls. Så svårt att veta vad man ska göra när det drabbas och jag hade verkligen inte tänkt att det kunde drabbas när jag bara varit här i 3 veckor. Jag är helt slut varje kväll och vill bara sova, men det är alltid saker som händer i den här familjen och speciellt på kvällen. Ge mig lite tips! 

Jag fick förresten rollen som den skandinaviska prinsessan. Jag tror att den rollen passar mig perfekt!

Kram, saknar er!

8 kommentarer:

  1. Kära Rebecka. Vi saknar dig med.Det verkar vara full fart hela tiden, det är nog därför du har lite hemlängtan. Man måste nog ha lite lugn o ro ibland. Men är nog så här i början.Vi längtar efter dig oxå Var rädd om dig.Kramar i massor

    SvaraRadera
  2. Beckis, för min del funkade det att ha lite extra kontakt med hemlandet då hemlängtan slår till. Då märkte jag att allt var som vanligt hemma och att de man gillar inte är längre bort än ett telefonsamtal. Här i Ankeborg är allt precis som vanligt. Din pappa kom just ner på motorcykeln med posten, Ulf jobbar, Alvar är på förskolan, Karl-Erik sover och jag surfar efter biljetter till Finland. I helgen ska Alf, Karolin, Frasse, Hans Börjesson och jag gå akvarellkurs. Det ska bli kul. På kvällen ska vi till Rågö och fira Palle som fyller år.

    Kul att du hade en fin helg. Jättekul att se foton och höra dig berätta om vad ni gjorde. Bra att du fick teaterrollen. Du kommer att göra dig utmärkt som prinsessa! Kram Sofie

    SvaraRadera
  3. Jag tror dock (som jag skrev till dig) att du ska koncentrera dig på Kanada nu och inte chatta och skypa med Sverige varje kväll. Kompisarna här finns kvar, de får bara ta en liten paus från dig nu!

    SvaraRadera
  4. Hej Rebecka!

    Visst är Vancouver helt fantastiskt!?

    Du verkar ju ha det hur bra som helst. När hemlängtan slår till är mitt bästa tips att göra ännu fler grejer och vara så aktiv du bara kan (det är ju trots att bättre att hamna i en hyperaktiv familj än i en som inte gör något alls...). Du är bara i Kanada once (YOCO), så njut medan det varar. Sen gäller det ju att acceptera att man kommer att ha lite hemlängtan ibland och att det finns saker man går miste om därhemma, men kom ihåg att det du får uppleva i Kanada är så otroligt mycket värt!

    Kram
    Ylva

    SvaraRadera
  5. Hej Rebecka ! Vad kul det är att följa dig på bloggen . Du ser verkligen ut att ha det bra. redan har du upplevt en hel del . I helgen tar vi troligen den sista turen med Thora . Trist sommaren har gott alldelse för fort. Sedan ska vi försöka hinna med en tur till Malmö innan vi åker med din farmor och farfar till Teneriffa . Sköt om dig . Kram Solweig och Thomas

    SvaraRadera
  6. Känslorna går säkert upp och ned...det gör de även för oss hemma i våra egna hem.

    Vissa dagar är fantastiska och vissa är inte så där jättekul (ibland brukar det hända EXAKT en gång i månaden för oss tjejer kostigt nog...ha, ha). De tråkiga dagarna får man bita ihop och tänka att "det går faktiskt över, och det gjorde det ju sist också"....

    När jag är trött och inte fått tillräckligt med sömn har jag svårt att tänka klart...och er långa resa till Vancouver tog säkert krafterna ur dig. Tänk på allt som är positivt...Simon är säkert inte världens roligaste shoppingkompis, men du hade i alla fall "sällskap".

    Och tänk på allt du får se och uppleva...och när allt är "över" glömmer man de tråkiga dagarna och man ser bara allt UNDERBARA man fick vara med om under resan/vistelsen!!!

    Efter regn kommer solsken....ALLTID!!!

    SvaraRadera
  7. Becka! Tänk på att vi "bara" går här hemma och gör samma saker hela tiden medans du får vara med om så mycket nytt, anorlunda och roligt nästan hela tiden, nästa gång du längtar hem. Kram K

    SvaraRadera
  8. Kul att du gillade Vancouver! Verkligen fint! Jag har också haft en del hemlängtan när jag har varit borta, det tror jag alla har! Ett tips är att sätta sig ner tänka på vilken tur du faktiskt har som får vara med om den här upplevelsen, det är verkligen inte alla som får! Som de andra säger så är allt som vanligt hemma och du upplever nya saker varje dag! Kram Lena

    SvaraRadera