onsdag 5 september 2012

6/9

Första dagen i skolan.

I morse tog Simon och jag den gula bussen till skolan. Jag antar att det kommer vara coolt första gången man  åker med, men tröttna ganska snabbt på att sitta 40 min varje morgon i en skolbuss.. Har erfarenhet av det tidigare.. När vi kom till skolan var det kaos! Hur mycket elever överallt och inte alls många som man kände igen. Inte nog med det, min första lektion var supersvår att hitta, alltså svårt att hitta salen som vi skulle vara i.  Men tack vare alla snälla och hjälpfulla lärare så löste det hela sig. Jag hade drama första lektionen. Jag fick en mindre chock när läraren sa att vi skulle sätta upp en pjäs som vi skulle spela upp för 800 människor 4 kvällar i rad. Det var inte alls vad jag hade räknat med! Studievägledaren sa att vi skulle spela upp små pjäser för folk i klassen.. Men det här kommer definitivt vara en upplevelse, hoppas innerligt att jag inte kommer vara så blyg och rädd för att göra bort mig.

Andra lektionen var PE. En klass där det var ungefär 90 % killar, men det är inte det första jag tänkte på. Det första jag tänkte på roligt det verkar att få testa på alla möjliga idrotter som curling, footboll och massor med annat.

Sedan var det textiles. Herregud det verkar som den tråkigaste saken jag någonsin kommer vara med om. Jag gillar inte att sy så mycket, så jag är inte alls så positiv till det här ämnet..

Sista lektionen var franska. Där lärde jag känna ännu en utbytesstudent från Belgien och hon pratar flytande franska (gissa vem som ska hjälpa mig med mina läxor).

Jag är rätt så nöjd med mina ämnen, det hade kunnat bli så mycket värre som t ex datorkunskap eller något.

Engelskan går faktiskt bra. Det är många som har frågat vart jag har lärt mig att tala engelska och tror inte på att jag endast har lärt det i skolan hemma i Sverige. Sånt är alltid roligt att höra!
Det kommer nog inte vara möjligt att blogga så mycket som jag har gjort de senaste dagarna. Jag bloggar när jag har tid helt enkelt.

Min värdfamilj och jag ska förresten till Vancouver i helgen. Ser verkligen fram emot att se den staden! Alla säger att den ska vara så vacker. Ska se till att ta mycket foton.

Kram

4 kommentarer:

  1. Roligt läsa om din första skoldag, hur gick lunchen?? ;) Det kan nog vara bra att ha syslöjd, ge det en chans.

    Nu ska jag och Karro strax gå till vår skola, också spännande. Vi åkte buss och tåg i ca 7 timmar i går, lite tröttsamt...

    Blogga när du kan. Vi är många som kollar din blogg det första vi gör på morgonen :)
    Kram!




    SvaraRadera
  2. Coolt Rebecka! Nu börjar det på allvar. Teater tror jag är väldigt nyttigt att jobba med. Du är ju redan från början duktig på att hålla tal men du kommer säkert lära dig massor som du kommer att ha nytta av i ett framtida yrkesliv. Hur tänkte du när du valde syslöjd? Det är du ju också duktig på. Jag har ju en svart liten kudde som du sytt till mig :-) roligt att få pröva på olika sporter. Och roligt att åka till Vancouver. Ulf kommer att bli avis när jag berättar det. Mycket ishockeytradition i den staden. När går du och lägger dig på kvällarna och när går du upp? Vad äter du till frukost? Lagar du frukost själv? Hur länge går du i skolan om dagarna? Sköt om dig! Kram

    SvaraRadera
  3. Ha, ha...PE (Phys Ed/Physical Education)...Jadu...då ligger ni lite efter liksom vi. 90% killar...Påminner mig om när vi spelade innebandy i Schweiz...De var chockade att vi tjejer ville spela.

    Syslöjd...Väldigt, väldigt nyttigt. Det verkar vara en utdöende generation som kan sy, så då blir du extra speciell om du lär dig ordentligt. Jag kan tacka mamma för att jag lärde mig sy, och det är jag väldigt glad för.

    Belgare har dock en väldigt stark "brytning" när de pratar franska, så du får akta dig för att lägga till hennes dialekt. Vi bodde ju i Waterloo (ja, just det...staden där Nappe blev slagen - slutet på hans "karriär"), och min kompis som hade tagit franska i många år, hade svårt att förstå belgarna.

    Datorkunskap vill JAG ha...Vad är det för fel på datorkunskap?

    Ja, den gula skolbussen är ÖKÄND. Om någon frågar dig om du "rode the short bus (to school)", så skrattar du och säger "cut it out, that wasn't funny"...Skämtet går tillbaka till tiden då de som var lite "physical and mentally handicapped" åkte en kortare skolbuss, och nu är det ett dumt skämt för att säga att du är "dum i huvudet" typ...

    ENJOY YOUR TIME IN B.C. and Vancouver and all that!

    Kramar



    SvaraRadera
  4. Du verkar att ha det bra. Tänker på dig. Kramar fr. Morfar o mig

    SvaraRadera