torsdag 19 januari 2012

Guds ord är lag, eller?

Ibland när jag saknar all fantasi till ett inlägg, brukar jag gå in på DN för att hitta lite inspiration. Och idag hittade jag faktiskt något intressant.
En stor anledning till varför jag inte ville åka till USA under mitt utbytesår, är för att det är en sådan hysteri kring USA. Visst är landet väldigt spännande och det är så mycket som lockar med det, men jag vill ändå inte gå i skolan där. Det som får mig att verkligen rata USA är många människors syn på Gud och deras tro på mänskligheten. Idag läste jag om en kvinna som är naturkunskapslärare, enligt henne levde dinosaurierna samtidigt som människorna, för 6000 år sedan. Hon lär ut hur jorden skapades genom Första Moseboken. 

Jag vill inte spendera ett helt år i skolan för att lära mig mer om Gud eller varför det är bra att ta bort Obamas sjukhusreform. Visserligen skulle det kanske vara bra att se den sidan eftersom att det är en helt annan kultur och jag gör ju detta för lite kulturombyte. Men om jag skulle vara ute efter ett väldigt kulturutbyte, skulle jag nog välja Sydafrika, Indien( med dess möjligtvis ännu tokigare religion) och Japan.

Jag väljer Kanada för att de är utnämnda till världens trevligaste folk, landet är hur fint som helst, deras inte lika starka tro och för att jag verkligen vill lära mig mer om ett land som det inte hörs så mycket ifrån. 

Bara för att inte skämma ut mig allt för mycket. Amerikanare är också väldigt trevliga, speciellt de som bor i Charlotte! Alla är inte heller så religiösa som jag påpekar, men det är just den här artikeln som jag blir upprörd över. Jag menar, i hur många kanadensiska vardagsrum ligger en tidning om vapen och hänger en rebellflagga på väggen...

Om du vill, så kan du läsa min källa här; http://www.dn.se/nyheter/varlden/har-ar-guds-ord-lag--och-santorum-kung 



3 kommentarer:

  1. Jag har för mig om att mormor och morfar hade planer på att emegrera till Kanada för länge sen. Det kanske ligger i släkten att vilja åka dit;)Kram Moster

    SvaraRadera
  2. Så bra du skriver Rebecka! Kram Anna <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna, vad glad jag blir när du säger så! :)

      Radera