måndag 13 februari 2012

Vad vill jag bli när jag blir stor?

Nu när jag går gymnasiet är den vanligaste frågan vad jag vill göra efteråt, vad jag vill jobba med. När jag var liten sa jag alltid att jag ville bli arkeolog, men så fick jag testa på det och förstod rätt så snabbt att det inte var så speciellt roligt. Sedan ville jag bli Sveriges nästa Carolina Klüft, men även det växte jag ifrån. På högstadiet hade jag mina funderingar om att bli läkare, men jag insåg även här att det inte var yrket som skulle passa mig.

Så vad vill jag bli?

Jo jag vill bli den tjejen som gamla lärare läser om i tidningen och få dem att tänka "ah, jag visste att Rebecka skulle gå långt". Då menar jag inte som generalsekreterare för FN eller något, men ändå något där jag jobbar med världen. Jag har inte MVG i alla ämnen, men jag har något ännu bättre, talförmåga och socialkompetens. Det kanske inte är något som man kan skriva upp i sina meriter, men man kan komma riktigt långt på det och det är vad jag har planerat att göra.

Kanske någon form av korrespondent skulle passa mig?
Jag är samhällsintresserad, jag ska lära mig minst två språk flytande, jag är intresserad av andra människors historier och jag vill upplysa människor om världens förhållanden. Det låter väldigt tonårsaktigt, att jag ska förändra världen. Det vet jag att jag inte kan göra. Men det första steget att faktiskt förändra världen (som jag tror iallafall) är att göra människor upplysta och berörda och det är en lång väg.
Det finns bara ett problem för mig att bli korrespondent. Jag är inte bra på att skriva artiklar...

2 kommentarer:

  1. Låter klokt och "vuxet" Rebecka! Artiklar kan du LÄRA dig skriva så det är ju egentligen inget bekymmer tror jag. Du får väl se till att bli en person som hörs eller syns i media i stället för att skriva krönikor/artiklar!
    Kram och Lycka Till!
    Moster K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är alltid så klok Karolin :) Jag ska göra så gott jag kan!

      Radera