onsdag 29 februari 2012

Hon, han och hen?

Jag är för jämställdhet, vi har det riktigt bra som bor i Sverige där det är någorlunda jämställt (allt är ju inte tipp topp än). Men jag blir lite kluven när man börjar prata om en könsfri uppväxt, alltså man nämner inte för barnet att det är en kille eller tjej. Vill man undvika att få dockan som den självklara leksaken för tjejen och istället visa henne bilen och traktorn?
Nu menar jag inte att dockan är det självklara valet, det är mer generellt som jag tänker (jag lekte t ex med min tramptraktor när jag var liten). Men är det inte lite för mycket politiskt korrekthet att det ska finnas jämställdhetsdagis, man ska inte få veta om man är tjej eller kille osv?

Tjejer och killar är väl inte karaktärer, utan är det inte vad man har för kön? Antingen är man tjej eller så är man kille. Känner man att man är född  i fel kropp så går det att byta kön, men man är alltid antingen eller. Vad jag har förstått så är hen en person som varken kopplar till att vara en tjej eller kille, men jag är inte helt hundra. Hur förvirrande är det inte för ett barn att inte veta vad man är och vad de kan göra i livet? Jag tror inte att det är rätt väg att gå när man hittar på något som hen för att det ska vara så jämt mellan könen. Det är snarare föräldrarna som ska förklara för barnen att de är värda precis lika mycket som något annat barn, då skulle inte hen behöva användas i samhället.

Nu har kommit fram till en punkt där jag inte är helt säker på vart jag vill komma..

Men så här anser jag, vi föds olika, vi har tråkigt nog inte samma möjligheter i livet. Men vi ska bli bemötta precis lika och ska ha samma rättigheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar