måndag 26 december 2011

26/12

Julen är över för i år. Det har varit en ovanligt lugn och skön jul för min del. På julafton var vi hemma med min underbara (knasiga) familj. Vi åt lunch hos mormor och morfar och senare på kvällen var vi hemma hos oss och åt julgröt. Det blev dock ingen julgröt för mig, jag åt för mycket av det en gång.. Alvar och Elina var spända inför tomten och de hade svårt för att sitta still. Självklart kom han även till oss och lyckan hos barnen var total. Jag fick också många fina julklappar. Den som vi har haft roligast åt är nog Tomas Tranströmers poesibok. Jag önskade mig den för att jag tyckte det hörde lite till nu när han vunnit nobelpriset för den och så. Det är en helt annan sak om jag förstår den eller inte. Jag ser liksom inte sammanhang i dikter och orden som är i dem är ord som jag aldrig har sett. Av ungefär 30 dikter som jag hittills har läst så var det en som jag kanske förstod. Ironiskt nog heter den faktiskt sammanhang.

Över till gårdagen. Under dagen följde jag med pappa till Vinökalv för att ta upp en båt och även spåra lite vildsvin. Vi hittade färska spår som visar att det finns gris på ön. Känner jag min pappa rätt så innebär det jakt där om några dagar.
På kvällen var vi hos farmor och farfar. Tack och lov fick vi ingen julmat! Det hade jag inte klarat av annars. Det är alltid lika mysigt hos dem och farmor är mycket bra på att laga mat och baka. Vi fick fina julklappar och efter det så var det dags för julklappsleken. Den här gången fick jag faktiskt åka hem med två julklappar. Rätt så nöjd!

Pappa läser för Alvar och mamma och Jennifer kollar på

Elina och Ulf

Det blev för jobbigt för Alvar att kolla på Kalle Anka




De är släkt, ja!

Fina Sofie

Kristina

Morfar

Elina och Jennifer


Granen var helt okej i år!

Han börjar bli rätt så rastlös

Tittar efter tomten

Ser ut som att han kom i allafall



Pappa och jag var och kollade efter vildsvin

Oj, lite i fel ordning. Men ni kan se lyckan i hans ögon efter den här presenten 

Vinökalv

Björkös variation av en kaviarsmörgås

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar