onsdag 21 december 2011

21/12

Domen har kommit idag för de två svenska journalisterna i Etiopien. De döms skyldiga för terrorbrott och illegal inresa i landet. Jag tycker det är hemskt att de har blivit dömda skyldiga. Åklagaren har yrkat 18,5 års fängelse och tänk ifall de ska sitta där så länge. Jag tror att anledningen till varför det gör mig mest upprörd är att de har åkt till Etiopien för att skriva ett reportage om Lundin Oil, ett oljebolag som Carl Bildt har varit med i lite, inte vara med i något terrornätverk. I Sverige finns det i en av våra grundlagar, tryckfrihetsförordningen, att vi får skriva vad vill om vem vi vill i princip. Det är vad vi i Sverige är vana vid och det irriterar mig att åklagaren inte förstår det. Utan för dem handlar det om ett terrorbrott.  Samtidigt kan jag förstå ur deras synvinkel hur det ser ut, men jag blir fortfarande upprörd över att de inte har tillräckligt med bevis för att sätta svenskarna i fängelse.
Okej, jag kanske inte ska tala mer om det här. Antingen pratar jag massor strunt och blir dumförklarad eller så förstår ingen något av det jag menar.

Jag kan istället  berätta lite om gårdagens julbord hos Lisa.
Som sagt, igår var det julbord hos Lisa, där vi åt massor med god mat. Det var faktiskt mitt första julbord och jag är glad över att jag har sparat lite på det. Efteråt spelade vi det värdelösa spelet julklappsleken... Jag förlorade med andra ord. Jag hade verkligen allt som jag ville ha, men sen så sista omgången så blir jag av med vartenda paket. Tråkigt.

Idag har jag simmat på morgonen och sedan varit i skolan och pluggat en del. Det blev pyttelite plugg efter skolan också, men jag ska snart sätta mig igen innan det är dags att gå (cykla) bort till Lisa igen för ännu en trevlig kväll med flickorna! I morgon är det äntligen julavslutning! Som jag har längtat.

Kul att ni vill vara med på kort tjejer..

...

Det är nästan som man kan se hur trötta Ela och jag är på skolan

Pålplutts mamma (en intern grej som vi har)

Lisa har fått det jättefint i lägenheten förresten!
Hon trodde först att det skulle ta två veckor, men vem vann inte vadslagningen om inte jag?
Ett halvår tog det

Hennes riktigt snygga tavla som hon har gjort själv!!!





   Ha det så bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar