måndag 19 december 2011

19/12

Idag när jag åkte in till Västervik på morgonen, fick jag höra på radio att Nordkoreas diktator Kim Jong-II, har dött. Jag har alltid varit intresserad av Nordkorea i och med deras hårda diktatur. Det är den hårdaste diktaturen i världen och den skrämmer mig. Människorna som bor där har ingen aning om hur livet är utanför landet, det är så fullt med propaganda så de vet inte hur hemskt de har det. Jag som är uppvuxen i ett land där man får ställa sig upp och säga i princip nästan vad man vill, skulle aldrig klara av att komma till Nordkorea och leva där. Jag skulle bli fruktansvärt paranoid och vara rädd för att bli avlyssnad dygnet runt. Jag känner faktiskt en som har varit i Nordkorea och arbetat där. Han arbetade fler år för Röda Korset och han är en av få som faktiskt varit där. Han berättade många saker som var intressanta att höra! De är oerhört duktiga på språk där, även fast det är så slutet så kan de alla möjliga språk. Anledningen till det är för att de ska kunna avlyssna människor från andra länder. På hotellerna (de har faktiskt hotell!) finns det en städskrubb mellan varje rum. I städskrubbarna sitter det någon som avlyssnar och kan ha koll på gästerna. Finns det alltså en stor spegel i rummet, så kan du anta att det sitter en människa bakom den. De har till och med samma färger på kläderna, vilket jag trodde var en myt. Han som jag känner berättade att det var frihet att komma till Kina efter 6 veckor i Nordkorea. I Kina fick de plocka på sig mat och sådant som inte finns i Nordkorea. Där fanns det utgångna konservburkar och annan äcklig mat.

Jag kommer nu följa hur det går efter Kim Jong-II död. Hans yngsta son är tänkt att ta över ledningen efter sin far. Många har nog tänkt att det kanske blir lättare för befolkningen nu när deras ledare är död. Men jag tror att det kommer att bli väldigt osäkert och med tanke på en ny färsk ledare, kan det bli ännu tuffare och hårdare än vad det tidigare har varit( hur nu det kan vara möjligt)

Det var lite tankar som jag hade nu på måndagsnatten.

Läs lite snabbt om det här!

Tack och godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar