tisdag 29 januari 2013

30/1

Jag tänkte komma med lite svar till de personer som ställde till frågor. Lite besviken är jag att det inte kom fler, men jag är väldigt glad åt de som jag fick.

Hur är det här?

Just nu är det riktig vinter här igen, vi har haft snö här sen i slutet av oktober och jag börjar bli lite trött på det kanske. Jag  längtar till vår och få uppleva den här i Kanada!

Tänker/drömmer du på engelska?

Ja jag tänker på engelska, meningarna byggs upp snabbare än vad de gör på svenska just nu. Mina drömmar är inte helt på engelska, jag har faktiskt lagt märke till att det beror på om det är med personer från Kanada eller Sverige som avgör om det är drömmar på engelska eller svenska. Mycket konstigt måste jag säga.

Får du tänka till när du skriver på svenska?

Haha, ni har väl märkt hur dålig min svenska är? Min syster skrattade åt mig hur dålig jag är på att skriva. Jag tror att jag gör meningar mycket komplicerade att läsa än vad det behövs att vara. Men så har det alltid varit, får skärpa mig sen när jag kommer tillbaka till Sverige!

När kommer du tillbaka till Sverige?

Jag kommer tillbaka till Sverige söndagen den 30/6, förhoppningsvis till Arlanda. Vill verkligen inte flyga till Köpenhamn där min avresa skedde ifrån.

Vad är det första du kommer att uppleva när du kommer tillbaka till Sverige?

Det första som jag kommer att uppleva är troligtvis att få träffa Mikaela, Jennifer och Andreas på Arlanda. Senare så hoppas jag åka ner till Björkö och bara få träffa hela min familj och bara få krama om alla igen.

Vad är det bästa/roligaste med att vara i Kanada?

Det är enkelt, alla människor! Jag har lärt känna så mycket människor från skolan, andra utbytesstudenter, från familjen och kyrkan. Det är människor som jag aldrig hade lärt känna om jag inte valt att åka hit. Det är folk som har ändrat min syn på massor med saker. Vem hade kunnat tro att jag skulle gå till kyrkan varje söndag? Innan jag kom hit så hade jag planer på att gå ur den svenska kyrkan bara för att jag inte kände något för det. Inte för att jag har blivit mer religiös, snarare mer kritisk, men de gör saker tillsammans här på ett annat sätt. Det är också så himla roligt att få uppleva alla saker här också. Jag testar på nya saker varje vecka. På grund av det så känner jag ingen hemlängtan. Inte illa menat, men det är mycket coolare att vara här än leva sitt vardagsliv och tro sig och det enda man längtar efter är att komma bort för en vecka eller så. Sen när jag kommer hem så har jag alltid det här att titta tillbaka på och känna att jag faktiskt tog tag i mitt liv och vågade åka hit. Även om jag måste gå upp kl 6.30 en söndagsmorgon och åka och ge frukost till hemlösa så ser jag det roliga i det hela även om situationen kring det är mindre rolig. Kanske stack iväg lite från frågan, men men.

Skillnaden mellan ungdomar i Kanada och Sverige?

Jag tror att vi ungdomar från Europa är mer vana vid att hand om oss själva. Föräldrar låter inte barnen lära sig när de är unga att tänka riktigt själva. Men å andra sidan har jag stött på flera som har varit tvungna att mogna upp mycket snabbare än vad de egentligen skulle behöva. Nästan alla ungdomar här har ett jobb efter skolan och det verkar inte som ett problem för ungdomar att få jobb här, vilket är väldigt svårt i Sverige! Vi är inte lika beroende av våra föräldrar. Senast i fredags så pratade jag med en tjej från skolan och hon berättade hur hennes föräldrar inte ville att hon skulle göra något efter skolan, utan komma hem direkt efter skolan. En annan av mina kompisar får absolut inte dejta först hon är runt 20 år och det är hon inte ensam om. Det är skillnader, men vi är också lika varandra! Vi gillar att hitta på konstiga saker, festa och har nästan likadana framtidsdrömmar.

Är det vanligt med aga i Kanada?

Svår fråga, men jag har hört från några tjejer i en av min klass hur deras pappa var våldsam mot dem tills de var gamla nog att flytta ifrån honom. Jag vet inte om det är vanligt för jag har bara hört det ibland och det händer i Sverige också. Jag tror dock inte att det är alls samma sak som i södern.

Har kanadensiska ungdomar mer respekt för sina föräldrar?

De har nog mer respekt, men det betyder inte att de kommer överens lika mycket som vi gör med våra föräldrar. Men det är en väldigt svår fråga att svara på för det är olika från familj till familj i både Sverige och Kanada.

Är det märkeskläder som gäller på min skola?

Inte riktigt tror jag. De bär mest märken som Hurley, Billabong, Omega, Hollister och Roots. Jag tror att jag bär mer märken än vad de gör här, men det är bara för att jag alltid har gjort det och gillar det.

Kommer det bli jobbigt att skiljas från vänner sen när jag lämnar Kanada?

Jag har faktiskt medvetet undvikit att tänka på hur jobbigt det kommer att bli. Det kommer kännas så otroligt konstigt att inte ha mina kompisar bara några minuter bort att träffas, sen så blir jag tvungen att resa runt i Europa eller resa tillbaka till Kanada för att träffa alla.

Vad är mina planer när jag kommer hem till Sverige?

När jag kommer hem till Sverige så ska jag sommarjobba, träffa alla mina vänner, umgås med familj och Anderas, börja mitt sista år på gymnasiet, kanske åka någonstans i slutet av sommaren och bara få njuta av enkla saker som jag saknade under tiden som jag var i Kanada.








Tack för alla frågor som jag fick hörni! Hoppas att svaren är någorlunda diplomatiska och ni måste förstå att jag bara har varit här i 5 månader så det kanske inte alls stämmer överens med verkligheten. Kanada är ett fantastiskt land som jag tycker att alla borde besöka en gång i deras liv. Människorna, naturen och alla möjligheter som finns att göra här. Du kan uppleva så mycket och bygga upp minnen för livet som jag gör nu. 

3 kommentarer:

  1. Oj, vad duktig du är som svarar på ALLA frågor i EN blogg post! (ska det vara särskrivning på ordet blogg post?)

    Jag FÖRSTÅR helt vad du menar att man kan inte kan ge ett 100% riktigt (korrekt) på alla frågor, för det beror helt på vad för familj, och vem man pratar med, och vilken del av landet(staden) man bor i. Jag brukade vara så duktig att berätta hur saker och ting funkar i Sverige, tills en kompis sa till mig att "hörru, såååå är det inte längre..." Oj, oj...ja, det var ju ca. 20 år sen jag bodde i Sverige permanent och mycket kan ju ändras på 20 år, och jag sätter gärna upp Sverige och svenskarna på en pedistal.

    Ha, ha..Nej, AGA förekommer nog inte bara i Södern, utan det var LIKA vanligt i Colorado, i Massachusetts, och ALLA andra stater. Och jag kommer ihåg hur de slog ungarna i England när jag var där...Hua...

    Jadu, kyrkorna har en helt annan roll här på andra sidan Atlanten. En mycket social roll...Vilket kan vara både positivt OCH negativt. Jag tycker det är lite skrämmande, då folk gör vad som helst för att "höra till" och sväljer allt möjligt skit (har du sett Die Welle om Nazisterna - visst, det är extremt, men ändå en tankeställare?). Å andra sidan tycker jag det är JÄTTEBRA att du är öppen för nya intryck och annat. Man får lära känna så många människor och uppleva så mycket om man är lite mer öppen ju!

    Jag är inte ett dugg orolig för dig, för du har huvudet ordentligt fastskruvat...Det är andra som jag ibland blir orolig för...Jag har sett hur det har blivit tokigt ibland.

    Njut nu av resten av tiden...detta är ett kapitel i ditt liv som kommer göra intryck på resten av ditt liv. Detta kommer att forma dig.

    I stället för att tänka på att du ska säga "hejdå" till alla underbara människor, kan du säga "vi syns igen!". Jag vägrar säga "hejdå" nu för tiden.

    SvaraRadera
  2. Åh vad kul att du har bloggat igen Becky! Jag har ju lite frågor med..

    1. Har de en rolig humor i Kanada? Fattar de dina dåliga skämt? ;)
    2. Vad ska du göra på ditt sportlov (om du har något)?
    3. Någon bra musik därifrån förutom Justin Bieber?
    3.1 Varför lever Bieber ännu?

    4. Ska vi ha Borat och bastukväll när du är hemma?

    Kram från Emme ;))

    SvaraRadera
    Svar
    1. vet inte varför jag skrev Emme.. känns lite 2004 men du överlever nog <3

      Radera