måndag 28 januari 2013

29/1

För ungefär en månad sen så åkte min tvillingsyster Mikaela till Ghana (ja i Afrika) för vara volontär och ta hand om massor med gulliga barn. Åh vad jag är stolt över henne som klarade av det! Jag kan nog aldrig förstå vilken kulturchock det måste ha varit om jag själv inte gör samma sak som henne. Det har varit en kulturchock under hela min resa, men det är bara små saker som dyker upp då och då, men för henne måste det ha varit 100 gånger värre! Extrem fattigdom, ingen direkt teknisk utveckling och totalt hjälplöshet för det finns ingen direkt ende på allt som behövs göra för alla barnen. Min syster klarade av det under några veckor  och det är så otroligt starkt gjort av henne.

Man behöver nog verkligen åka ner dit för att kunna öppna sina ögon åt all bedrövelse och hemska saker som sker för dessa barn och deras familjer. Jag är stolt över dig Mikaela, du är en sådan bra människa!

Här är hennes blogg där ni kan läsa om vad hon gjorde.

Den här veckan som har gått har varit väldigt upp och ner, det har varit en del tuffa saker att ta hand om, men det har blivit bättre! Kan inte skriva här heller om vad som har hänt, så ingen idé att fråga.
Det har varit väldigt lugnt ändå, i måndags så kände jag att det var skönt att åka hem efter skolan och inte göra så mycket eftersom att jag inte var hemma under hela helgen. Jag tror att jag tittade i kapp en del Grey's Anatomy avsnitt. Oh vad jag har saknat den serien, den är verkligen min favoritserie genom  tiderna. Älskade första året när Mikaela och jag flyttade in till Västervik och vi varje onsdagskväll gick över till Susanne och fikade, drack gott te och myste framför Grey's Anatomy!

I tisdags var det skola igen. Vi jobbade med en film på acting, spelade volleyboll på PE, jag sydde på min hoodie på textiles och lagade hamburgare på food. Efter skolan så åkte jag hem även denna dag och tog det bara lugnt med Simon eftersom Chiara och Erwin hade träningar inne i Prince George.

I onsdags såg dagen ut likadan i skolan. Efter skolan så hade vi international club och dagens tema var Japan, så vi såg en animerad film från Japan och åt sushi, perfekt! Sen så åkte jag och Durita upp till Hart och köpte lite saker åt min hoodie, sedan så åkte vi ner igen och jag mötte upp Zuzanna på Wendy's för att planera lite för vår resa ihop med mina föräldrar i juni. Det ska bli så otroligt roligt att få visa mamma och pappa BC och även så himla roligt att Zuzanna följer med! Vi har tänkt att åka till Jasper, Victoria Islands och självklart Vancouver! När vi var klara med planeringen så gick vi hem till henne och pratade och kollade på en film tillsammans med Masi. Sedan så kom Troy och Simon och hämtade upp mig.

I torsdags så var det dags för double blocks. Det betyder att jag har min första klass hela morgonen och sedan på efter middagen har jag hela min 3:e klass. Så jag hade alltså acting hela morgonen där vi försökte att sätta ihop vår video. På eftermiddagen hade jag textiles och jag jobbade hur hårt som helst på min hoodie för att den skulle bli klar, men lyckades inte riktigt. Efter skolan var vi hemma en snabbis innan det var dags att åka in till Prince George igen och gå på  Alice avskedsmiddag. Alice är bara här för 5 månader vilket är himla tråkigt. Även om jag inte umgicks varje dag efter skolan med henne så var det alltid roligt att ha acting med henne och se henne le och stanna och prata med mig i korridorerna. Hon bjöd självklart på italiensk mat och vi sjöng sing star och kollade på bilder från hennes tid här i Kanada. Jag kommer sakna henne väldigt mycket!

I fredags hade vi PE hela morgonen istället. Vi gick till Tim Hortons och köpte kaffe och satt där och pratade ett tag innan vi gick till biljardhallen och spelade lite biljard. På lunchrasten sprang jag till textiles och blev äntligen klar med min hoodie! Kan ni förstå att jag har sytt ännu ett kläddesplagg och som faktiskt ser okej ut? Ni kommer få se bilder. När lunchen var över så hade jag Foods hela eftermiddagen. Vi hade ett test som var helt okej, vi lagade kakor och jag fick diplom för bland det högsta betyget och för att jag beter mig bra i klassen. Vill bara nämna att alla inte får det faktiskt så jag var väldigt stolt!
När vi kom hem så bytte vi snabbt om för att klä oss "gangster style" till youth group. Meddelandet hade inte kommit fram till några andra dock, så det var bara familjen Knox som var klädda "gangster style"... Vi lekte någon lek som heter Smugglers Cove. Man skulle smuggla över diamanter från Mexiko till USA utan att bli tagen. Var helt okej, men var rätt så trött på det efter en stund.

I lördags så hade jag lite sov morgon, sen så ringde jag min familj i Sverige och fick hälsa på vår hundvalp som de hade åkt och hämtat under dagen. En liten gul labrador som heter Xavi (döpt av min syster Jennifer som är en Barca nörd). Efter det så pratade jag en stund med Andreas också. Det gäller att passa på att ringa när det inte är något annat som händer här i familjen, för det är inte ofta som det är en lugn stund. På kvällen hade vi middag för deras vänner som var över från Kenya. Det var så roligt att träffa dem, så roliga människor.

I söndags gick vi upp tidigt för att äta frukost innan kyrkan och for sedan snabbt till kyrkan som vanligt. Familjen Morgan stod för musiken den här dagen i kyrkan och det var fantastiskt! Familjen Morgan är vänner till min värdfamilj och familjen som var över på middag kvällen innan. De jobbar i Kenya som representanter från den Kanadensiska kyrkan. Efter krykan så var det som vanligt dags för Wendy's. Vi sitter alltid länge där och pratar med alla. Vi åkte senare hem och Pat kom ut till oss för att kolla på The Dictator. Han hade inte sett den tidigare så jag tyckte det var dags för honom att se den och oj vad han skrattade! Sen så hade vi middag och vi alla gick och la oss ganska tidigt.

Idag så är det måndag och jag är ledig den här veckan eftersom alla andra har exams och jag behöver inte göra något. Jag har faktiskt inte gjort någonting idag, bara kollat på film med Chiara och pratade en stund med Lisa på skype. Skönt det med faktiskt. Nu ska jag gå och laga lite middag tillsammans med Shirley.

Ha det så bra i veckan!

Om ni vill hänga med lite på vad som spelas här i Kanada, lyssna på den här låten och så ser ni vad jag får stå ut med. 

2 kommentarer:

  1. Det där med kulturchock känner jag beror på vad man har för föreväntningar ibland. När jag kom till USA fick jag världens kulturchock för jag trodde USA var "före" Sverige, men istället ligger de på 1960 talet ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du har rätt! När jag reste till Kanada trodde jag att folk var överdrivet snälla eftersom alla säger hur Kanada är de trevligaste människorna på jorden. De är hur trevliga som helst, men inte alla kanske...

      Radera