onsdag 2 maj 2012

Stormakt

Rubriken kanske inte har så mycket med innehållet att göra, men det blev som det blev..
Idag hade jag en liten diskussion med några om länder som vill "ta" över världen eller få större inflytelse.
Jag skulle säga att man alltid dra upp USA, Kina och flera arabländer i sammanhanget. En sak som nämndes var hur dåligt ställt kvinnorna har det i arabländerna eller där islam förekommer. Givetvis så är det väldigt många kvinnor som far illa åt, men det behöver inte bara vara i länder med islam som religion. Jag skulle säga att mycket är det media som får oss att tro och tänka att mannen i ett hem inte respekterar sin fru och låter inte sin dotter få gå i skolan, istället väljer han att skicka iväg sonen. Var bara källkritisk, jag tror inte alltid att mannen förtrycker kvinnan. Det sker, men det gör det över hela världen också. Sedan vill jag gå över till det absolut löjligaste jag vet, hur kan man gå runt och säga att islam kommer att ta över världen? På vilka grunder kan man påstå något sådant? För att det byggs moskéer i Sverige eller för att det är allt vanligare att se kvinnor gå runt i slöja? Det finns religionsfrihet i Sverige, det är inget att tjafsa om ifall det ska byggas en moské eller inte, det har de rätt till.

Vi är inte lika rädda för USA och Kina som för muslimska länder. Varför har vi inte lika stor anledning till att vara rädda för dessa stora länder?

Mitt syfte är inte att säga vilket land som är värst, utan det är att få lite mer perspektiv av hur alla länder fungerar. Jag tycker det är hemskt att oskyldigt folk ska bli drabbade av andras maktbegär eller för hämnd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar