måndag 27 augusti 2012

27/8 Framme!

Nu är jag framme i Kanada!

Vi börjar med lördagen.

I och med att jag flög från Kastrup flygplats, var jag tvungen att åka hemifrån redan på fredagen. Åkte tåg ner till Malmö där jag sov över hos min pappas kusin Andreas och hans fru Malin. Jag fick gå upp kl 04.15 på lördag morgon för att ta mig med tåg från Malmö till Kastrup. Väl på flygplatsen träffade jag fler utbytesstudenter från Danmark och Sverige. Det gick snabbt att komma ifrån flygplatsen och det var roligt att sitta och prata med alla andra som var lika förväntansfulla som jag. Vi mellanlandade i London och fick vänta där i flera timmar innan den långa flygningen över till Vancouver. Väl i Vancouver var jag riktigt trött. Vi fick vänta där i ungefär 6 timmar innan vår slutdestination. Jag tror att jag sov hela vägen från Vancouver till Prince George, för jag blev livrädd när vi helt plötsligt nådde marken.

Det var riktigt pirrigt när vi gick från flygplanet till ankomsthallen där allas familjer stod. Det var så roligt, för Shirley kom springandes fram till mig och bara kramade om mig och Troy var så rolig också. Han älskar att skämta och det han säger är alltid roligt. Shirley älskar verkligen att ta hand om andra människor. Snart efter att vi kom hem hit där jag ska bo gick jag och la mig. Jag var helt slut efter 25 timmars resande, så att lägga sig i sängen var helt underbart.

På söndag morgon bakade Shirley pannkakor år mig och Simon (min värdbror från Schweiz)  innan vi gick till kyrkan. Jag är inte så religiös av mig, men det är ju sådana här saker jag ska testa när jag är här. Efter det åt vi lunch på Wendy's med några av Shirley's vänner. Sedan åkte vi och storhandlade på Cosco tror jag det heter..). På kvällen åt vi middag hos min äldsta värdsyster Ida-Mae, hon hade världens sötaste valp tillsammans med sin man! Mina andra värdsyskon var också där, förutom JD. Ida-Mae lagade rikitgt god mat och efter det åt vi pumpkin pie. Det blev en ganska tidig kväll med tanke på den långa resan dagen innan, så vi åkte bara hem och sov efter middagen.

Idag började jag, Simon och Troy med att åka till någon skola och registerade oss här. Det gick snabbt och snart var vi på väg hem igen för att hjälpa Shriley med några koreanska barn som vi ska ta hand om nu i några dagar. Vi bakade cupcakes, badade, lekte och massa andra saker. Så just nu sitter de och läser en bok, så jag smet iväg för att skriva lite här och skypa. Tyvärr har jag inte tagit några bilder än, men ikväll ska vi göra smores nere vid sjön, så då ska jag verkligen ta med mig kameran och ta några kort.

Hoppas att ni har det bra där hemma. Saknar er inte riktigt än, men det lär väl komma!

Kram   

6 kommentarer:

  1. Costco...Om du ska framkalla kort, har jag hört att de är ganska bra!!!

    Vad gick du till för kyrka? Lutheran, Baptist, Methodist eller vad? Bara nyfiken!!!

    Allt låter spännande...fortsätt blogga...
    Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så kan det nog ha hettat! Ska ändra det..
      Jag ville se vad skillnaden var mellan den svenska kyrkan och den kanadensiska, det var ganska roligt att se även om jag inte är religiös.

      Det ska jag göra!

      Kram

      Radera
    2. Skillanden mellan den svenska kyrkan och den kanadensiska beror mycket på vilken kyrka du går till i Kanada/USA...Typ. Baptisterna är de som "tvingar" damer att ha kjol jämt (annars är det för frestande för män - man kan ju bli riktigt upphetsad av ben lol)...Katolikerna är väl som svenska katoliker, samma sak med Lutheranerna (Protestanterna som vi säger - svenska kyrkan typ.), Methodisterna är ganska kul, osv, osv...

      Radera
    3. Det var baptistisk kyrka som vi gick till. Jag har ju inte alls samma tankar som dem och så, men det var roligt att sitta där i kyrkbänken och vara ganska kritisk mot allt som prästen sa. Är inte helt säker på om jag kommer följa med varje söndag, vill kanske spendera min söndag någon annanstans än i kyrkan..

      Radera
  2. Åh, vad roligt att läsa Becka! Käns så overkligt att du är så långt borta men du verkar på två dagar som om du varit med om mer saker än vad vi hinner på en hel månad :)
    Fortsätt uppdatera oss när du kan och som sagt visa jättegärna bilder också:)
    Mängder med kramar från moster Karolin.

    SvaraRadera
  3. Hej Becka . Roligt att resan över gick bra. Du komer säkert att få vara med om många roliga saker och som jag förstår har du redan varit med om en hel del. Följer dig på din blogg. Många kramar från Solweig

    SvaraRadera