lördag 29 december 2012

30/12

Julen

Nu vill jag inget hellre än att lämna julen bakom mig, det har varit en sån intensiv vecka med middagar, umgås från morgon till natt, spelat spel och filmtittande.

I söndags så åkte vi till kyrkan och kollade när sista ljusets tändes. Efter det var det lunch som vanligt med alla människor från kyrkan och sedan så åkte vi och handla på Costco. När vi kom hem satte jag igång med att laga den svenska julmiddagen som jag hade lovat alla. Det blev inte en riktig julmiddag kanske, jag lagade bara Jansson, köttbullar och revbensspjäll, men gott blev det. Det var den andra stora middagen, vi var kanske runt 20 personer. Efter middagen när alla gäster hade åkt hem så fick JD den briljanta idén att leka mörkerkurragömma. Så det slutade med att jag lekte kurragömma med alla mina 4 värdbröder och deras kompisar. Bra att vara lite mindre då jämfört med JD som är runt 1.90 m.

På julaftonsmorgon gick jag upp och skypade med min familj där hemma och även Andreas. Det var roligt att få vara med och se den tomten kom och hur glad Alvar var över att få se tomten. Gullunge, saknar Alvar så mycket. Sen efter det så började förbereda för den tredje stora middagen, men innan vi skulle ha den så åkte vi till kyrkan. Det var annorlunda för mig att besöka kyrkan under julafton, inte något som jag kommer fortsätta med att göra är jag kommer hem till Sverige, men rolig upplevelse. När vi kom hem tog vi fram middagen, öppnade våra paket från våra secret santas och umgicks.








På morgonen gick vi upp och öppnade våra paket som fanns i våra strumpor och sedan hade vi en stor frukost med massor av mat. Efter frukosten spelade vi spel fram till middagen. Middagen var upp hos våra grannar. En stor middag med kalkon och skinka, väldigt lik thanksgiving. Efter middagen gick vi ner och spelade ännu mer spel.

I onsdags var det samma rutin som vanligt, spel, middag uppe hos våra grannar och umgås. På natten gick dock jag, JD och John och kollade på en film. Behövde få en liten paus från allt julfirande vid de laget.

I torsdags var det frukost som gällde igen, men de flesta har åkt tillbaka för att jobba och sånt så under dagen hade jag tid att kola på en film helt själ, första gången på flera dagar som jag gjorde något helt själv faktiskt. På kvällen åkte jag med mina värdbröder och min värdmamma och kolla på Djengo på bion. En riktigt bra film! En film som jag kommer att komma ihåg, den påminner lite Inglorious Bastards och vem gillar inte den filmen?

Inte är han känd för att vara smart..


I fredags åkte jag och firade Francescas födelsedag. Hon bjöd alla på frukost uppe i Collage Heights. Det var så mysigt att få träffa mina italienare. Efter det så åkte vi ner till köpcentrumet och shoppade lite av det sista av julrean. När jag kom hem så hade två stora paket kommit fram från mina föräldrar och mina systrar. Tack så jättemycket för julklapparna!!
Efter det så gjorde vi i ordning ännu en middag för massor med människor. Det blev jättegott! Efter middagen så spelade ännu mer spel. Ni som vet hur mycket jag hatade att spela kort och annat innan jag åkte, det har inte blivit bättre faktiskt. Jag kan inte riktigt säga att jag inte vill vara med och spela eftersom jag ska vara med och göra det som familjen vill göra under jul, men men, det börjar bli lite lågtråkigt nu.

Masi, Kim och födelsedagsbarnet

Vittoria och jag försökte göra pokerface...






Idag har vi städat hela huset efter julen, tagit ut julgranen eftersom det betyder otur att ha julgranen inne under nyår. Sen så har vi lagat soppa och haft en liten middag.

Jul här i Kanada var väldigt rolig att uppleva! Det var både nya och likadana traditioner som i Sverige. Det var roligt att ha hela familjen samlad och umgås med alla familjens närmsta vänner, men nu är jag väldigt trött. Det har varit en intensiv vecka, mycket av det som jag har lärt mig här kommer jag att ta med mig hem till Sverige och försöka återuppleva hemma sen också. Dock så har jag lovat mig själv att aldrig mer spela spel efter att det här året är över.

Jag har tänkt att försöka sammanfatta det här året senare också, om jag har tålamod vill säga. 

1 kommentar:

  1. Vilket tempo! Fattar inte att ni orkar. Och jag förstår dig precis, jag hatar också att spela spel. Kram Sofie

    SvaraRadera