tisdag 8 november 2011

Min resa till grannlandet i öster.

Som jag tidigare har nämnt, så är det en tradition att varje höst ha finnarna hos oss att jaga. Det var nu vår tur efter några veckor att öka över till dom. Vi var framme på Marieberg vid 10-tiden på fredagen. Det var bara att springa och ta upp packningen, klä på oss för jakt och ge oss ut. Första drevet satt jag med Malin. Vi såg absolut ingenting, men ibland är det så. Pappa och Ela hade dock lite mer flyt vid första drevet, pappa sköt en älgtjur efter 5 min. Det blev även en älgkalv som sköts av Christopher. Så det blev lyckat resultat ändå!
Sedan var det tid för lunch som bjöds framme vid huset igen. Hur spännande det är under ett drev, så är känslan när drevet är avslutat underbar. Speciellt om det är lunch eller middag på G.
Efteråt satt jag med pappa. Vi fick mitt favorit pass! Sist vi satt där kom det än hjort som gick förbi mig på en meter! Det är en av pappas bästa jaktupplevelser, och han har varit med ett tag! Men med höga förväntningar på detta pass blev det en liten besvikelse när det till en början inte hände så mycket. När jag var på väg att slumra till såg jag helt plötsligt en jättehjort komma i hög fart emot oss och sedan drog den sig lite till höger. Då var den 20 m ifrån oss, så pappa sköt på den. Tyvärr blev det inget lyckat skott, eftersom hjorten hoppade till precis då. Den sprang iväg 200 m och gömde sig i vassen. Jaktledaren var snabb med att planera eftersöket. Fredrik sköt ännu ett skott och sedan kunde vi fram till den. Det var bara inte en jättehjort, den var enorm!! Det kan vara den största skjutna hjort i Finland i år. 19 taggar hade den, och hornen var riktigt grova.

På kvällen var det middag som gällde. Den är mysig och rolig med väldigt god mat. Vi gick och la oss hyfsat tidigt, men jag kunde ändå inte sova på grund av näsblod och huvudvärk.

Jag fortsätter och skriver ett till inlägg ikväll eller i morgon. Kände att ni behövde något och läsa eftersom att jag har varit lite frånvarande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar