måndag 29 oktober 2012

29/10

Hello folks!

Helgen började med en halloweenfest med Youth Group. Det var väldigt roligt att få se vad alla var utklädda till, jag själv var en flygvärdinna. Shirley hade en kostym som jag använde och jag gillade att vara en flygvärdinna för en kväll. Jag kom 2:a för bästa utklädnad, kanske  inte värd det priset för det var många andra som hade så snygga kostymer. Jag vill förresten bara säga att jag kan vara lite sarkastisk när jag typ skriver att "självklart så var det mitt lag som vann", bara så att ingen uppfattar mig som dryg eller något.

Zuzanna och Masi

Zuzanna och Shirley

Nathan och Simon

Alice och Celina

Chanelle och Bree



Elyse

Masi, Zuzanna och Bryn

Xander och Simon





Senare på kvällen åkte vi med några av ledarna till Boston Pizza för att äta lite. Ledarna är så himla snälla och det är alltid intressant att prata med dem. Zuzanna följde med mig hem och vi var upp länge och pratade och kollade på Vänner. Det är så skönt att ha henne här för hon är så lätt att umgås med. 

I lördags sov vi till 11:30 och gick upp och lagade pannkakor, gick tillbaka till sängen och kollade på en film, gick upp igen och bakade kakor. Senare på kvällen så åkte vi till Erwin och hade filmkväll. Vi kollade på Hungergames och åt massor med popcorn. Mitt under filmen började jag att gunga, jag tyckte att det var jättekonstigt eftersom att jag inte kände mig yr eller något, men tydligen var jag inte ensam om att känna så i rummet och senare fick vi höra att det hade varit ett jordskalv utanför Kanadas kust och att det var efterskalven som vi kände här uppe. Det var lite coolt faktiskt att få uppleva något sådant.

I söndags följde jag med Shirley till kyrkan. Det bästa med att åka till kyrkan är musiken, varje vecka blir jag så imponerad över vilken stor talang de här människorna har. Lunchen efteråt är också rolig, då träffar vi alltid massor med folk på Wendy's. Efter lunchen åkte jag och träffade Vittoria, Fransesca och Elyse. Jag köpte vinterskor vilket jag är väldigt nöjd med, med tanke på att vi har ungefär 30 cm snö just nu. Det är så fint, men snö gör saker så himla mycket jobbigare. 

Idag har jag varit i skolan som vanligt och lärt mig lite nya saker. Vi spelade rullstolsbasket på PE, gjorde absolut inget på textiles och lagade en pastarätt på Food&Nutrition. Efter skolan snackade vi med rektorn en stund, hans mamma är svensk så han kan säga några ord på svenska. Vi fick honom att hjälpa oss med att göra våran halloweendräkt, coolaste rektorn! Sen så gick jag med Durita och Elyse till Starbucks och chillade lite där. Nu när jag har kommit hem så har jag hunnit med att baka kakor (lovar att jag inte äter för mycket). Det är inte bara i Sverige som jag går under namnet The Bakery Girl. 



Se vad jag fick av min snälla familj hemma i Sverige! Hela hösten är räddad nu och på bara 2 månader har jag saknat lakrits så himla mycket. När jag öppnade paket var jag så himla glad, jag har inte tänkt så mycket på att jag saknar saker från Sverige. Jag tror att jag kommer uppskatta fler svenska saker sen när jag kommer hem.

Vill bara säga också att jag har det väldigt bra här borta! Visst saknar jag er, men det är inte så farligt just nu med hemlängtan. Som många sa så har jag hållit mig upptagen och pratat mycket med min värdfamilj. Jag känner mig verkligen som en del av familjen nu och det är så underbart!

Nu ska jag ta min Svenska Damtidning och gå och lägga mig, stod det något intressant i den pappa? 

Ha det så bra!


6 kommentarer:

  1. Emil ringde förut och var orolig för att du hade blåst bort i Sandy :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, du kan tala om för honom att det där hände på andra sidan kontinenten! :)

      Radera
  2. Tror att du kom 2:a för att du är så snygg :)

    SvaraRadera
  3. Snö! Kul...vi har också snö i NC, fast inte här nere där vi bor, utan i bergen.

    Youth Group...Jag tänkte på Mikaelas projekt om dubbelmoral i amerikanska kyrkan. Hon frågade varför kristendomen/religion har sån stor betydelse här på andra sidan Atlanten. Precis som jag skrev då är att folk "vill höra till". Kyrkorna ordnar oftast fester, picnic, camping och allt möjligt och även de "coola" människorna går till kyrkan och då hänger man på. Annars blir man utanför...Man "sväljer" en hel del för att få höra till och gå på roliga "events"...Och eftersom alla andra "sväljer" allt, så blir det "normalt" tänkade till slut.

    Min svägerska har två döttrar som går på katolsk privat skola...I mina ögon är de helt hjärntvättade...Men skolorna är "fina", de har roliga "aktiviteter" och de får fin utbildning som kommer att hjälpa dem när de söker college.

    Dessa två flickor skriver mycket på FB hur de ÄLSKAR Modern Family. Modern Family kan nog jämföras med Solsidan kanske...ett mycket populärt familje program. MEN, i mina ögon är det sån dubbelmoral. Modern family har skilsmässa, mamman köper kondomer till flickan när hon ska till college, sex före äktenskap, bögar som adopterar och mycket annat som katolska kyrkan FÖRBJUDER...Typiskt, typiskt.

    Jag vet inte om du upplever denna dubbelmoral i Kanada, men här i USA genomsyrar den de religiösa människorna...De är skenheliga...

    Fint Care Package de har fixat åt dig...Vad är det i den bruna påsen till vänster?

    Kram,
    Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja snö är inte så jätteroligt så här tidigt, det gör saker så komplicerat ibland!
      Visst är det en dubbelmoral, det märker jag tydligt. Det är även sant som du säger att det handlar så otroligt mycket om gemenskap. Folk vill vara tillsammans och kännas behövd och det är nog därför som många frivilligt ställer upp och hjälper till mycket i kyrkan.

      De anordnar mycket roliga saker också som lockar ungdomar och jag tycker att det är jättebra att det är någon som anordnar saker för ungdomar för att hålla sig undan droger och liknande. Det bästa med vår Youth Group är att de inte blandar in så mycket om bibeln eller liknande, de är bara där för att ungdomar ska ha ett alternativ till att göra något roligt på fredagar.

      När jag går till kyrkan så lyssnar jag bara på musiken, sen under predikan så somnar jag nästan för att det är riktigt tråkigt att lyssna på och för att jag inte har en tro. Men jag är här för att uppleva den kanadensiska kulturen, därför följer jag med till kyrkan och lär mig saker.

      Det är intressant att studera detta för jag har samma åsikter som du när det kommer till dubbelmoralen här i Nord Amerika. Dock så är den inte påtaglig här i Kanada.

      Visst är det fint! Det är naturgodis, så gott!

      Kram Rebecka

      Radera