onsdag 14 mars 2012

14/3 del 2

Jag är väldigt kluven. Det känns nästan som att jag har blivit lurad att se den. Men min första tanke då. Den var väldigt bra gjord och fick fram sitt budskap (78 miljoner visningar på youtube, ett väldigt klart budskap kan man väl säga...). Men egentligen, vet vi inte redan om det här? Det känns som att vi redan har hört det, men just den här gången var det mer inriktat på en person, Joseph Kony.

De flesta vet vad som händer i Afrika; folkmord, barnsoldater, unga sexslavar, torka, våldtäkter, inbördeskrig och massor mer hemska saker som går att göra en jättelång lista på. Det man har gjort med filmen är att verkligen visa problemet och spridit den över hela världen. De vill att folk ska förändra världen, tom Jennifer som jag tidigare nämnde, ville att jag skulle se den. Då har de lyckats med sitt uppdrag kan jag säga.

Som vanligt när jag skriver ska jag väl komma fram till min åsikt... Filmen var bra, MEN snälla säg inte att du blev överraskad eller förvånad av vad som händer i Afrika (eller i Uganda i det här fallet.) Det här är något som alla borde veta händer, kanske inte just om vad Kony gör, men du borde veta att det finns män som han.

Vad gör vi åt de problem som händer i världen? Vad kan vi civila göra för att få en bättre värld?  


Jag använder ordet vi, för jag behöver också tänka ut vad jag ska göra för att påverka världen. Det behöver vi alla göra.

En sista grej om filmen. Kolla på Korrespondenterna istället för den här filmen. De tar upp heeeeela världen, de inriktar sig inte på en sak. Man får ett större perspektiv kan man säga.

Och glöm inte bort!!! En pessimist ser bara problem i lösningar, en optimist ser lösningar i problem.





1 kommentar: